اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

 یک استاد حوزه علمیه قم گفت: نگاه دین به محیط زیست کریمانه و مبتنی بر شکرگزاری از نعمت های الهی است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین ˈ سعید جوادی آملیˈ در همایش اسلام و محیط زیست که در سالن جلسات نمایشگاه بین المللی استان قزوین برگزار شد، افزود: سه پایگاه اساسی برای دین مداران وجود دارد که باید در خصوص آنها به صورت جدی اندیشید.

وی اظهارکرد: باید این پایگاه های اساسی را به مردم معرفی کرده و پس از شناخت، آنها را به صیانت دعوت کنیم.

حجت الاسلام جوادی آملی خاطرنشان کرد: اولین پایگاه حقوق محیط زیست است که آیت الله جوادی آملی در کتاب خود از آن به عنوان حق اساسی یاد کرده و برای صیانت و حراست از آن نیز تکالیفی را برای انسان مطرح کرده است.

حجت الاسلام جوادی آملی خاطرنشان کرد: حقوق محیط زیست در کشورهای توسعه یافته جایگاه قوی را پیدا کرده و اگر ما بخواهیم به این جریان اجتماعی برسیم، باید عزم جدی و ملی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: پایگاه اخلاقی روحانیت نیز از مهمترین مولفه های نفوذ کلام و بیان حقیقت است و در حال حاضر کرسی اخلاق به دست روحانیت و فرهیختگان و دانشگاهیان است که در این کرسی جایگاهی برای انسان و محیط زیست قرار دهند.

حجت الاسلام جوادی آملی خاطرنشان کرد: در عصری که زمین خاستگاه انسان است، مهمترین وظیفه ما حراست از این کره خاکی بوده و این یک تکلیف اخلاقی و انسانی است و آسیب رساندن به آن به مفهوم به خطر انداختن حیات انسان است.

وی تاکید کرد: همه ما باید نسبت به طبیعت احساس مسوولیت کنیم چرا که تاثیر و تاثر عمیق این امر باعث رشد و ارتقای انسان در بین جوامع می شود.

این استاد حوزه علمیه در ادامه فقه را یکی از پایگاههای روحانیت خواند و افزود: فقه دستور زندگی و بیان کننده بایدها و نبایدها می باشد که اگر این دستورات به زندگی فردی راه پیدا کند، راه سعادت را پیموده است.

حجت الاسلام جوادی آملی اضافه کرد: محیط زیست یک بحث تشریفاتی نیست بلکه بستر حیات انسانی است که اگر از آن به درستی محافظت نشود، با مشکلات عدیده ای روبرو خواهیم بود.

وی در پایان به روحانیون توصیه کرد تا از آموزه های دینی استفاده کرده و بر اساس الگوهای ارزشمند دینی در جهت صیانت از محیط زیست قدم بردارند.

قائم مقام ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز در این همایش گفت: حفاظت از محیط زیست که حیات نسل امروز و آینده بر آن پایدار است، وظیفه ای عمومی است.

دکتر ˈامیرحسن جعفری ورامینیˈ افزود: از این رو فعالیت های اقتصادی و غیراقتصادی ملازم با آلودگی یا تخریب غیرقابل جبران محیط زیست، ممنوع است.

وی اظهارداشت: استفاده بهینه از تمامی منابع و حفظ حقوق نسل های آینده از مهمترین وظایف ما در عصر حاضر است و توجه به محیط طبیعی و انسانی به پایداری محیط شهری نیز می انجامد.

جعفری ورامینی به انواع آلودگی های هوا، صدا، آب، خاک، تصویری و نوری اشاره کرد و افزود: 50درصد آلودگی ها در کشور ناشی از حمل و نقل است.

وی به آلودگی هوای شهر قزوین اشاره کرد و افزود: منواکسید کربن، ذرات معلق، اکسیدهای گوگرد و اکسیدهای نیتروژن از جمله مهمترین آلاینده های هوای شهر قزوین است.

جعفری ورامینی در پایان افزود: برای زیست سالم و بدون دغدغه همگان نیازمند بازتعریف انگاره های ناصواب برای پایان دادن به تخریب محیط زیست هستیم. 

تاریخ خبر: 19/03/1393

مطالب مرتبط :

فرهنگ حفاظت از محیط زیست باید در جامعه نهادینه شود

 آیت الله موسوی اردبیلی خواستار توجه مردم به مسائل زیست محیطی شد

گزارش تصویری نشست بین المللی اخلاق و محیط زیست

نخستین نشست بین المللی اخلاق و محیط زیست برگزار شد

رویکرد آیت­ الله دکتر سیدمصطفی محقق­ داماد در کتاب الهیات محیط­ زیست

عمل به آموزه های دینی چالش های محیط زیست را کاهش می دهد

حفاظت از محیط زیست باید به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود

طبیعیات از فلسفه جدا نیست

آلوده نکردن هوا از اصول دین‌مداری است

حفاظت از محیط زیست؛ حق و تکلیف همگانی

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 5 دی 1393برچسب:حوزه, محیط زیست,جوادی آملی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.